Kajian Tafsir
QS. Al-Baqarah, ayat 198
Bale Pa Oom
Solihin
Rabu, 6 Juli 2022
Pemateri : Zeni Nasrul
لَيْسَ
عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ
مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ
كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ (198)
Teu
aya dosa pikeun anjeun milarian karunia (rezeki dagang) ti Pangéran anjeun.
Janten nalika anjeun angkat ti Arafah, dzikir ka Allah di Masy'aril Haram.
Jeung kudu dzikir (ku nyebut) Allah sakumaha anu geus dipintonkeun-Na ka
anjeun; Jeung saenyana maneh samemehna teh kaasup jalma-jalma anu sesat.
فَإِذَا أَفَضْتُمْ
مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ
Janten nalika anjeun angkat ti Arafah, dzikir ka Allah di Masy'aril Haram. (Al-Baqarah: 198)
عَنِ
الثَّوْرِيِّ، عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَطَاءٍ، عن عبد الرحمن بن يَعْمر الديَلي،
قَالَ:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:
"الْحَجُّ عَرَفَاتٌ -ثَلَاثًا -فَمَنْ أَدْرَكَ عَرَفَةَ قَبْلَ أَنْ
يَطْلُعَ الْفَجْرُ، فَقَدْ أَدْرَكَ. وَأَيَّامُ مِنًى ثَلَاثَةٌ فَمَنْ
تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ، وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ
عَلَيْهِ"
Ti As-Sauri, ti Bukair bin Ata, ti Abdur Rahman
ibn Ya'mur Ad-Daili anu ngariwayatkeun yen manehna kungsi ngadéngé Rosululloh.
ngadawuh: Haji ngan di Arafah -tilu kali-. Sing saha anu manggih Arafah
(dinten) samemeh subuh, eta hartina geus papanggih jeung Haji. Jeung poe-poe
Mina teh tilu poe, jadi sing saha anu hayang gancang kaluar (ti Mina) sanggeus
dua poe, mangka teu aya dosa pikeun manehna. Jeung sing saha anu hayang nunda
(kaluarna tina dua poé éta), mangka teu aya dosa pikeun manéhna.
"لتأخُذوا
عَنِّي مَنَاسِكَكُمْ"
Candak (contona) ritual anjeun ti kuring.
أَتَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْمُزْدَلِفَةِ، حِينَ
خَرَجَ إِلَى الصَّلَاةِ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي جِئْتُ مِنْ
جَبَليْ طَيْئٍ، أَكْلَلْتُ رَاحِلَتِي، وَأَتْعَبْتُ نَفْسِي، وَاللَّهِ مَا
تَرَكْتُ مِنْ جَبَلٍ إِلَّا وَقَفْتُ عَلَيْهِ، فَهَلْ لِي مِنْ حَج؟ فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "من شَهِد صَلَاتَنَا
هَذِهِ، فَوَقَفَ مَعَنَا حَتَّى نَدْفَعَ، وَقَدْ وَقَفَ بِعَرَفَةَ قَبْلَ
ذَلِكَ لَيْلًا أَوْ نَهَارًا، فَقَدْ تَمَّ حَجّه، وَقَضَى تَفَثَه".
Abdi dongkap ka Rasulullah. di Muzdalifah
nalika indit pikeun solat. Ku kituna kuring nanya, "Ya Rasulullah,
satemenna kuring datang ti Gunung Ta-i, wahana onta kuring geus cape kitu oge
kuring. Demi Alloh, kuring henteu ninggalkeun hiji pasir tapi kuring
wuqufpa-danya. Kitu ogé kuring. meunang haji?" Rasulullah SAW. ngawaler,
"Sing saha anu nuturkeun solat kami jeung wuquf jeung kami nepi ka kami
indit, sedengkeun saméméh éta anjeunna geus wuquf di Arafah peuting atawa
beurang, mangka saestuna ibadah hajina geus réngsé sarta kaperluan maranéhanana
geus kaeusi".
Hadis riwayat
Imam Ahmad jeung As-Habus Sunan dinilai sahih ku Imam Turmuzi.
قَالَ
ابْنُ جُرَيْج، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ، عَنِ المسْوَر بْنِ مَخْرَمة قَالَ:
خَطَبنا رسولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وهو بِعَرَفَاتٍ،
فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ. ثُمَّ قَالَ: "أَمَّا بَعْدُ -وَكَانَ
إِذَا خَطَبَ خُطْبَةً قَالَ: أَمَّا بَعْدُ -فَإِنَّ هَذَا الْيَوْمَ الحجَ
الْأَكْبَرَ، أَلَا وَإِنَّ أهلَ الشِّرْكِ وَالْأَوْثَانِ كَانُوا يَدْفَعُونَ
فِي هَذَا الْيَوْمِ قَبْلَ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ، إِذَا كَانَتِ الشَّمْسُ فِي
رُؤُوسِ الْجِبَالِ، كَأَنَّهَا عَمَائِمُ الرِّجَالِ فِي وُجُوهِهَا، وَإِنَّا
نَدْفَعُ بَعْدَ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ، وَكَانُوا يَدْفَعُونَ مِنَ الْمَشْعَرِ
الْحَرَامِ بَعْدَ أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ، إِذَا كَانَتِ الشَّمْسُ فِي رُؤُوسِ
الْجِبَالِ كَأَنَّهَا عَمَائِمُ الرِّجَالِ فِي وُجُوهِهَا وَإِنَّا نَدْفَعُ
قَبْلَ أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ، مُخَالفاً هَدْيُنَا هَدْي أَهْلِ
الشِّرْكِ".
Ibnu Juraij ngariwayatkeun ti Muhammad bin Qais, ti Al-Miswar bin Makhramah anu ngariwayatkeun hadits kieu: Nalika Rasulullah saw. aya di Arafah, anjeunna da'wah ka kami. Pikeun éta anjeunna ngucapkeun hamdalah, puja sareng puji ka Allah, saatos anjeunna nyarios, "Amma Ba'du, - sareng kabiasaan anjeunna nalika khutbah sok ngucapkeun kalimah amma ba'du di awal-. Saleresna dinten ieu mangrupikeun dinten. Haji akbar.Inget, satemenna jalma musyrik jeung musyrik indit poe ieu samemeh magrib. Nyaeta waktu panonpoe geus aya di luhur gunung-gunung saolah-olah sorban lalaki nu ngagantung dina sirahna. Satemenna urang indit sanggeus surup. ti Masy'aril Haram saenggeus surup panonpoe (sigana) aya dina hiji pasir saolah-olah sorban lalaki ngagantung dina sirahna, satemenna urang ninggalkeun samemeh panonpoe surup sangkan pituduh urang beda jeung pituduh jalma-jalma musyrik. "
Dina hadits Jabir bin Abdullah anu cukup panjang anu aya dina kitab Shahih Muslim disebatkeun dina eta Nabi SAW. masih keneh ngayakeun wuquf, nyaeta di Arafah, nepi ka surup panonpoe jeung mega koneng mimiti mucunghul saeutik, nepi ka bunderan panonpoe tilelep sagemblengna. Nabi SAW. mawa Osama di tukangeunana, tuluy indit bari mencengkeram tali qaswa onta kandaraanana, nepi ka hulu onta kandaraanana ampir-ampiran ngarampa hareupeun rahlna (sadel), bari ngisyaratkeun leungeunna saolah-olah. ngomong:
"أَيُّهَا النَّاسُ،
السَّكِينَةَ السَّكِينَةَ"
Héy manusa, tenang, tenang.
Abdullah ibnul
Mubarak ngariwayatkeun ti Sufyan As-Sauri, ti Zaid ibnu Aslam, rehna Rasulullah
Saw. kantos sasauran:
"عَرَفَةُ كُلُّهَا
مَوْقِفٌ، وَارْفَعُوا عَنْ عُرَنة، وجَمْع كُلُّهَا مَوقف إِلَّا مُحَسرًا"
Arafah teh kabeh tempat wuquf, tapi tinggalkeun
ku maneh (lebak Arafah). Jeung Jam'un (Arafah) sagemblengna tempat wuquf iwal
lebak Muhassar.
Hadis ieu
mursal.
قَالَ
الْإِمَامُ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا أَبُو الْمُغِيرَةِ، حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ
عَبْدِ الْعَزِيزِ، حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ مُوسَى، عَنْ جُبَيْرِ بْنِ
مُطْعِمٍ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: قَالَ:
"كُلُّ عَرَفَاتٍ مَوْقِفٌ، وَارْفَعُوا عَنْ عُرَنة. وَكُلُّ مُزْدَلِفَةَ
مَوْقِفٌ وَارْفَعُوا عَنْ مُحَسِّر، وَكُلُّ فِجَاجِ مَكَّةَ مَنْحر، وَكُلُّ
أَيَّامِ التَّشْرِيقِ ذَبْحٌ"
Imam Ahmad geus ngariwayatkeun, geus ngadawuh
ka Kami Abul Mugirah, geus ngadawuh ka Kami Sa’id bin Abdul Aziz, geus ngadawuh
ka Kami Sulaiman bin Musa, ti Jubair bin Mut’im, ti Nabi. anu geus ngadawuh:
Sakabeh wewengkon Arafah teh tempat wuquf jeung ninggalkeun Arafah (lebak)
pikeun anjeun. Muzdalifah sagemblengna tempat wuquf, tapi ninggalkeun lebak
Muhassar pikeun anjeun. Sarta sakabeh pelosok Mekah mangrupakeun tempat meuncit
kurban. Jeung sakabeh poe tasyriq nyaeta poe meuncit qurban.
وَاذْكُرُوهُ
كَمَا هَدَاكُمْ
Jeung dzikir (ku nyebut) Allah sakumaha anu
geus dipintonkeun-Na ka anjeun. (Al-Baqarah: 198)
وَإِنْ كُنْتُمْ
مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ
Jeung saenyana maneh samemehna teh kaasup
jalma-jalma anu sesat. (Al-Baqarah: 198)
Wallohu a’lam bish showaab
jazakamullah Khoiron tad
ReplyDeleteAamiin
Delete